5 příběhů, které znají všechny japonské děti
Se svou studentkou Markétouさん jsme došly k tomu, že vlastně moc neví, o čem jsou ta nejklasičtější japonská lidová vyprávění, i když občas jejich úryvky potkávala v učebnicích. Inspirovala mě tak k tomu, abych vybrala 5 pohádek, jejichž hrdiny zná v Japonsku úplně každý, a které lze docela dobře využít k tréninku japonštiny.
Na příběhy se můžete v japonštině podívat na dětském kanálu na Youtube, kde jsou ke všem příběhům přidány i titulky (z větší části v hiraganě). Pokud si troufáte, můžete si vyprávění poslechnout jako audio na stránce Fukumusume. Stránka Fukumusume má trochu zastaralý design – odkaz na přehrání audia najdete občas až níže v textu – ale za to tam můžete najít přepis celého příběhu.
Pozor, byť jsou to vyprávění zaměřená na děti a nenajdete v nich akademickou slovní zásobu, může vás zaskočit záměrné používání postarší japonštiny a nářečí. Naštěstí jsou animované příběhy docela srozumitelné, i když vám unikne japonština. A teď už si jen stačí vybrat, jakou pohádku chcete vidět jako první.
1. 桃太郎 (Momotaró) Youtube /audio příběh
Příběh Broskevníčkovi – chlapci, který se narodil z broskve, vyrostl díky konzumaci kibidango a vydal se porazit zlé démony za pomoci psa, opičáka a bažanta.
2. 金太郎 (Kintaró) Youtube / audio příběh
Další Taró v pořadí je takový úspěšnější Tarzan: Cvičí sumó s medvědy, přátelí se s lesními zvířaty, je dobrého srdce a nakonec získá práci u Minamoto no Jorimicua.
3. 浦島太郎 (Urašimataró) Youtube /audio příběh
Že by prazáklad všech issekai anime? Příběh o rybáři, který navštíví podmořský palác, s poučením na závěr.
4. 一寸法師 (Issunbóši) Youtube /audio příběh
Japonský „Paleček“ si to vyříká s démony a SPOILER! ožení se s princeznou.
5. つるの恩返し (Curu no ongaeši) Youtube / audio příběh v trochu jiné verzi
Neboli „Jeřábova vděčnost“ je příběh o poněkud nestandardní nevěstě s poučením na závěr.
Notoricky známí hrdinové pohádek se v Japonsku pravidelně objevují třeba na sešitech pro děti, jako maskoti míst, kam bývá děj pohádkových příběhů zasazen, nebo dokonce v reklamě. Nevěříte mi? Podívejte se na Youtube na sestřih, který z reklam na jistého telefonního operátora. Teď už v něm určitě snadno rozeznáte, jaké postavy marketingový tým využil.